Rasismus

16. srpna 2009 v 14:08 | Cady |  Téma
Ahojky. Cad chce ukázat, že nejen Enemy je bedna a dokáže psát přemýšlecí články. ;-) Já bych na tohle téma mohla kecat jak dlouho a stejně nevím, k jakému závěru jsem došla... Jen chci říct, že tohle je osobní zkušenost... ;-) Za tohle mě ukamenujete...





Troška teorie (vím, že to nepotřebujete, ale budiž, aby to bylo kompletní) - rasismus je nenávistný postoj vůči jiným kulturám, rasám, barvám pleti. Může být radikální, může být taky jen u vás v hlavě. Jde vlastně o strach z něčeho cizího, o xenofobii. Někdy bývá popisován jako neopodstatněný. Ale někdy se názory a teorie opravdu od sebe liší...


Ve městě, ve kterém žiju, je nejméně 6 vietnamských obchodů, mají hernu, hadrárny a večerku. Maminka to přechází s ledovým klidem, hádá se s otcem že nebýt jich, neměli bysme co na sebe a kdesi cosi. Jsme celkem malé město a opravdu jen pár obchodů je českých, jinak, jak říká tatínek, je to jako byste vstoupili do Vietnamu.

Vždycky, když poslouchám svého otce, jde mi hlava kolem, ale ve spoustě věcech s ním souhlasím. Nehorázně mě naštvalo, když zabrali i obchod s potravinami, takže jediný obchůdek s jídlem u nás ve městě je ten v naší ulici, jinak ale o hadry nemáme nouzi. Čeští podnikatelé byli z našeho města vytlačení. Myslela jsem, že mě omejou, když jsem viděla, že v nákupním centru v našem okresním městě vlastní vlastně skoro celou sekci občerstvení. Kde jsem viděla za pultem Češku nebo Čecha, tak tam visela poblíž cedule s jednoznačně vietnamským jménem s popiskem "Odpovědný vedoucí".

Proti obchodníkům samotným samozřejmě nic nemám - jsou slušní, úslužní a ochotní. Mají levné zboží, můj táta tvrdí, že nejspíš vyrobené za pomoci dětské práce. x)) O tom nevím, o tom nebudu diskutovat. Fakt je, že všechny velké české podniky krachují díky těmhle malým obchodníkům, protože málokdo si koupí drahé české zboží místo toho levného z Vietnamu.

Když jsem řekla něco před kamarádkou, že mi to vadí a že se příliš roztahují v naší zemi, začala o mě plkat, že jsem rasistka a dva dny se se mnou nebavila. Jak prý můžu s tímhle žít, když chodím do třídy s Vietnamcem. Řeknu vám, že ten kluk je totální debil, ale nebylo to kvůli jeho původu, ale povaze.

Chtěla bych říct, že můj postoj k Vietnamcům rozhodně neznamená rasismus. Nikdy bych si nedovolila nenávidět někoho, kdo mi vlastně nic neudělal. Jen mám strach z toho, že nás tady jednou zahltí, budou nám šéfovat a nakonec jich tu bude víc než nás. Můj otec má k Vietnamcům postoj úplně stejný, ale viní z rasismu mě. Říká si patriot. Fň, fakt sranda. Nesoudím přímo ty lidi, jen mě tohle vytáčí. Nikdo s tím nic nedělá a to mě štve nejvíc.

V tomhle tématu jsme se s otcem shodli. Ale je jedna věc, s kterou mě dokonale namíchl.

Mám vzdálenou příbuznou, říkejme jí Maruška. Našla si přítele o dvě hlavy vyššího, je sympatický, vtipný a milý. Celé rodině nesedí jen jedna věc - je to černoch. Když jsem slyšela narážky mých rodičů, zákazy, abych si domů nevodila žádné jiné lidi než bělochy a kdesi cosi, myslela jsem, že se snad rozbrečím...

Vím, že se jedná o strach z neznámého, ale pokud toho člověka poznáte blíž, uvidíte, že kromě té barvy pleti se ničím jiným neliší. Byli jsme na dovolené u babičky, kde jsem myslela, že na tohle téma narážet nebudou, ale bohužel se stalo.

Babi, ačkoliv je silně věřící, začala a ryla a ryla a ryla. Nedej bože, aby Maruška a její přítel spolu měli nějaké děti, jak by to vypadalo?! Proč chodí s černochem, když je tady spousta šikovných, ale hlavně bílých kluků?! Jak se můžou mít rádi, když jsou oba něco jiného?! Víte, že se mi chtělo brečet?!

Nevidím na jejich vztahu nic špatného. Soudit člověka dřív, než ho poznáte, je ubohost. Stejně, jako ho soudit jen kvůli tomu, že má tmavší pleť než vy. Babička mluvila cosi o degeneraci u jejich dětí. Maruška má nemocné srdíčko a těhotenství by nezvládla, ale marně jsem se snažila babičce vysvětlit, co je to mulat a že jsou to normální, krásní lidé. Žijeme asi ještě pořád v předminulém století. Těm nevysvětlíte, že být jiný neznamená být špatný. Lituju ty, kteří to nepochopí a štítí se lidí, kteří jim nic neudělali.

Přeju Marušce a jejímu mladýmu hodně štěstí do života. Nebudou to mít s kryplama jednoduchý. A vím, že by si nemohla vybrat líp, ten kluk je naprosto úžasnej. ;-)

Už jsem vám říkala, že jsme celkem malé město. Tam, kam chodím do školy, je romská čtvrť. Popravdě se bojím tamtudy chodit, takže na autobusovou zastávku nebo nádraží to beru oklikou. Nezřídka ke mě chodí malé romské děti kolem deseti let a žebrají o cigarety. Potkávám rodiny s nejméně čtyřmi dětmi, rodiče ověšení šperky a děti hadry, jako by je přežvýkala kráva. Smrdí cigaretami, alkoholem a nevím, čím ještě. Neříkám, že všichni, ale spousta z nich se nosí jak pětikačka do banky.

Potkávám je všechny, většinou během dne, což znamená, že nejspíš nemají práci a žijí si z dávek. Mají na mě blbé kecy, občas si dovolí mě pošťuchovat a pár z nich se mě dokonce pokusilo..., no vy víte. Jeden kluk se vždycky tak šíleně tlačí do busu, že mě párkrát porazil. Přešla jsem to s nadávkou, ale pro sebe, protože to by bylo bráno jako projev rasismu...

Víte, nemůžu vlastně ani ceknout. Ve třídě jsem měla asi čtyři Romy. Dva z nich naprosto v pohodě, s jedním z nich chodím na střední školu. Ti další dva, s nimi jsem si užila peklo. Neustále na mě měli narážky, pořád do mě žduchali, měli nehorázné pindy. Když jsem se jim dovolila něco říct, tak šli donášet učitelce, že jsem rasistka a kdo měl postih?! Samozřejmě, že já, protože jsem si to všechno vymyslela...

Ti dva se na konci 9. třídy na základce odstěhovali do Anglie. Nebudu rozebírat proč, že by kvůli dávkám?! Nejkomičtější mi na tom přišlo, že ta holka k nám chodila na němčinu a to bylo z jednoho prostého důvodu - vyrazili jí z angličtiny, protože na ní byla lempl. Nedávno jsem potkala ve městě jejího bratra, nevšímal si mě. Měla jsem sto chutí se zeptat, jak se sestřička plácá v Anglii, ale mohlo by to být bráno jako rasismus. Řekněte mi, jsem rasistka, když se budu bránit?! Už mi sere, jak dělají ublížené a přitom dělají takové věci! Oni do vás můžou řezat, nadávat, posmívat se vám, že jste bílý držky, ale když se bráníte, je to potom rasismus?!

Rasistka nejsem, mám jen špatné zkušenosti. Zatím jsem potkávala hlavně ty, kteří si na mě dovolovali, flákali se, dělali bordel a nechodili do práce. Potkala jsem ale i pravý opak.

Říkala jsem vám o klukovi, který se mnou v současnosti chodí i na střední školu. Jmenuje se David. Je hrozně hodný, milý, kreativní a dalo by se říct, má hlavně pozitivní vlastnosti. Vždycky byl oblíbený. Mám jen jeden problém - kdysi u nás zvonil s nějakými letáky. Až odešel a já si pořádně prolistovala ty materiály, zjistila jsem, že bude nejspíš po své mamince - Jehovista. Nemám tuhle skupinu lidí ráda, neustále někomu cpe svojí víru a snaží se zlanařit co nejvíc oveček. Nemůžu ale soudit celou skupinu, to záleží na jednotlivci. Davida mám ráda stále, je to hrozně hodnej kluk.

Jedna věc je, že mě mrzí, že podle většinového modelu soudí lidé každého jednotlivce stejně. I když se třeba chová jinak, opravdu chce pracovat a vzdělat se, tu šanci nedostane, jsou tu předsudky. Štve mě to, je to jinak, než když si někdo hodí nohy na stůl, přečůrá stát a pracují za něj ostatní. Opravdu je to věc, kterou nevidím ráda, ale bohužel ve spoustě případech tomu tak je. Těm slušným přeju hodně štěstí. Budou ho potřebovat.

Zrovna mě tak napadlo... Není to dávno, co jsem mluvila se svojí máti. Prosila mě, abych si našla Čecha, ne žádného cizince. Ale potom z ní vylezlo, že Čecháčci jsou vychcaní, Němci jsou náckové (neřekla jsem to já, ale moje máti... jen, aby se Enemy neurazil), Poláci jsou fušéři, Slováci jsou na sebe příliš hrdí, Jižani jsou impulzivní, Angličani jsou suchaři... Černocha dovoleného nemám. A ani Roma. Vypadá to, že nejspíš zůstanu sama. Radši bych totiž cizince, než Čecha. Češi... Nemám s nimi nejlepší zkušenosti...

Štve mě, jak lidé soudí někoho jen podle jeho národnosti a nedojde jim, že je to taky jen člověk, úplně stejný jako ostatní. Lidi by si to měli uvědomit, vzájemně se tolerovat a vyjít si vstříc. Je to na základě špatné zkušenosti, strachu z neznámého, nebo jde jen o předsudky. Vždycky to ale skončí stejně, nenávistí...

Vím, jak k tomuto tématu přistupují extrémisti. Máme ve třídě holku z DS, nedivila bych se, kdyby opravdu chodila na průvody a mlátila do všech. Bavili jsme se o tom s Enemym - oni nabízejí jednoduché řešení a spousta lidí jim skočí na špek. Marně někoho varujete, že takhle to vlastně udělal i Hitler - označil viníka, nabídl jednoduché řešení a ostatní šli slepě za ním. Násilí ale nikdy není řešením, i když někdy je člověk tak zoufalý, že jiné řešení nevidí. Dostala jsem na vysvědčení trojku z češtiny, měla jsem jinak z Čj samé dvojky, ale zapříčinil to můj blbý ústní projev. Ona měla jedničku, protože její projev byl naprosto úžasný. Hitler měl taky moc fajn projev, na špek mu skočilo celý Německo...

Já nevím, co bych měla říct na závěr, abyste mě neukamenovali a nevypadala bych jako rasistka. Snad jen, že svět by byl lepší bez předsudků, nenávisti a všeho toho kolem. Pokud lidi umí žít vedle sebe, netahat z nikoho nic a mít se rádi, pak nemám nic proti. Nemám jen ráda, když někdo někoho soudí dřív, než ho pozná. Nikdo totiž neví, co to je, dokud to nezažije na vlastní kůži. Není dobré někoho utlačovat, za to může podvědomý strach z neznámého a pocit, že právě my jsme něco víc. Ne, všichni lidé jsou stejní a všichni jsme si rovni. A tak by to mělo být.


Děkuju za váš čas a pozornost. Klidím se, jinak budu vypadat jako vééééééélká rasistka...

Mějte se a zatím :-*
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Venom Venom | Web | 16. srpna 2009 v 15:03 | Reagovat

Já ve všem souhlasím. Taky bych jistý rusáky, ukrajince a jiný existence radši lifrovala zpátky na východ. Berou nám práci, cikáni kradou, když napadnou tebe je to v pořádku, když jim vrazíš ty, jsi rasista. Neříkám že je to tak pokaždé ale bohužel, většinou dělají tyhle cizí národnosti špatnou reklamu ostatním.

2 Ochechulka Ochechulka | 16. srpna 2009 v 16:06 | Reagovat

Moc hezky napsáno a pravdivě. Jenže Evropa vymírá, nerodí se děti, a tak se na jejich místo tlačí noví.To tak bylo vždycky. Třeba ve Spojených státech je průměr tři děti, lidé mimo měst jako NY apod, mají často pět a více dětí, snem tamějších venkovských holek je mít děti, Evropané si chtějí prý užívat a nerozmnožují se. V Asii je přelidněno, proto jdou do Evropy, když je to místo. A s tím zbožím z Číny, za to si můžeme sami a vlastně i EU, nikdo to neomezuje, evropské firmy krachují. Do Hamburku denně připlují desítky lodí, odtud se to kamiony valí do zbytku Evropy, v Číně jim nezáleží na ekologii, proto ta lacinnost. Tohle není otázka rasismu, ale neschopnosti Evropy.
A s těmi Romy: fór je v tom, že v ČR se Romům žije nejlépe, ale jsme označováni za největší rasisty. Kvůli tomuto nařčení se dělají další a další ústupky a vypadá to tak, jak vypadá. Romové to vědí a jen tak vykřikují, že emigrují, aby dostali další výhody. Na Slovensku omezili přídavky jen na tři děti a hned tam klesla porodnost (možná proto, že se kvůli tomu stěhují do ČR). Ve FRANCII prý CIZÍ ROMOVÉ NESMĚJÍ V NOCI VSTOUPIT DO 28 MĚST, tak ať mi nikdo neříká, že tady je rasismus. Obliba DS stoupá jenom kvůli těm ústupkům od vlády, jinak je ve skutečnosti málokdo rasista.
A k tomu černochovi: u mnohých lidí nejde tak o strach z jeho kůže, jako z oblasti jeho původu. Mnoho takovýchto párů se rozvedlo (pokud ještě byla ta možnost), protože se neshodli v životních návycích. Nedovedu si představit, že bych si vzala třeba Araba a z lásky se k němu odstěhovala. Už bych něměla šanci po rozvodu, pokud by  mi ho manžel dovolil, mít u sebe naše děti, protože by mi je nedal a tam bych sama jako rozvedená žena žít nemohla. Takovýhle strach většinou lidé mají, ale pokud ten černoch žije tady od narození, tak má návyky jako ta sestřenice a časem se s tím rodina smíří.

3 Cathy Cathy | Web | 16. srpna 2009 v 18:15 | Reagovat

Musím souhlasit, že lidi se bojí všech odlišných "druhů", třeba protože hodně z nich jsou špatní.
Mě nejvíc štve právě to, že když oni něco dělají, je to v pořádku, když mi romům něco provedeme, jsme ti nejhorší rasisti. Nemluvě o tom, že dostávají peněz od státu...no nic, však rasista nejsem, ale co je moc to je moc:o)

4 Euphoric-Endeavor Euphoric-Endeavor | Web | 16. srpna 2009 v 20:51 | Reagovat

článek moc krásnej.. a vůbec nevypadáš jako rasistka.. hezky vystiženo, obhajuješ obě strany, tak to má být.. :-) bohužel s tímhle mám osobní zkušenost a ne jednu.. můj nejlepší kamarád na ZŠ byl romské národnosti.. moc hodnej kluk.. jedinej se se mnou dokázal bavit normálně..
*****
je naprostá pravda v tom, že někteří jedinci dělají všem kolem zle a pak když je někdo okřikne, hned to považují za rasismus.. taky jsem se s tím setkala.. je to těžký.. a hlavně.. tohle celý je jeden velkej začarovanej kruh :-)

5 BlackFish BlackFish | E-mail | 16. srpna 2009 v 21:15 | Reagovat

Ano, bohužel existují lidi, kteří vážně rasisti jsou, ale souhlasím s tebou, že spíš než rasismus jsou to ty špatně zkušenosti....běloši taky nejsou uplně svatí, taky se mezi nimi najdou zmetci tak jako všude...taky nejsem rasista, ale taky se mi moc nelíbí, že jsem v česku a kam se podívám, tam samý cizinec, když to člověk vezme do hloubky za čas se stane i to, že zmizí i naše tradiční věci, jako jsou prostě naše tradice, protože už tu nebude nikdo, kdo by je dodržoval a dával dál, když tu budou samý cizinci...Mám taky kamarády mezi cizinci i jednoho roma, je to moc milej a hodnej kluk, ale stejně tak jako ty, jsem poznala i opak,...a právě ten opak pak kazí pověst těm ostatním slušným...proto si lidi ani nesnaží udělat obrázek o každém jednotlivci a hází všechny do stejného pytle...Jestli mít cizince jako přítele nebo ne...určitě bych se tomu nebránila, nebo to svýmu dítěti nezakazovala, lásce se nedá poručit, jen...když se pak něco stane a dva lidé se nedohodnou, tak pokud už spolu mají děti, to nejvíc trpí...Maminka češka chce mít dítě tady, tatínek američan zase v Americe...pak to končí únosy...to je na tom smutný a možná proto takový vztah někteří lidé nechtějí akceptovat, mají strach a já se nedivím...Každopádně rasista nejsem nezáleží mi na barvě pleti ani na rase, pro mě je důležité jaký je člověk uvnitř...někdy bych někomu poradila, aby si zkusil zavázat oči a zkusil člověk vnímat jinými smysli než zrakem...vnímat to, jak se ve společnosti toho člověka cítí, jak příjemný mu jeho hlas je, jak si s ním rozumí...Je to zvláštní...zrakem sice můžeme prohlédnout, jak člověk vypadá, ale ani koukáním na toho člověka nezjistíme tolik, jako když oči zavřeme...:-) Já okamžitě poznám jestli si s nově příchozím člověkem budu rozumět, nebo ne, nekoukám na něj, jen vnímám, jak mi v jeho společnosti je...i kdyby byl nejkrásnější vzhledově, tak to není všechno...:-) Lituju lidi, kteří jsou tak povrchní a člověka si si zařadí do škatulky hned, jak se na něj podívají, aniž by se ho snažili poznat....

6 Kiwi Kiwi | Web | 14. července 2010 v 18:31 | Reagovat

Mám jednu špatnou zkušenost s Romy. Vlastně dvě. Ta první: Šla jsem po ulici a pak jsem stála na přechodu. Zezadu šla kolem mě jedna Romská holka, tak jako těsně, jako by chtěla něco čmajznout. Já jsem se na ni tak ostražitě podívala a ona hned vyjela, jestli mám nějaký problém. Já bych se takhle podívala na každého člověka, který by mi šel moc blízko k tělu! To spíš ona měla problém.
A ta druhá: Poblíž domu mojí kamarádky bydlí docela dost Romů. Když jsme šly jednou od ní z domova, tak nějaké romské děti pobíhaly po ulici a hrozně sprostě nadávaly. Já jsem utrousila něco jako: "Takhle mluvit v tomhle věku", bylo jim totiž asi teprve sedm nebo osm. Oni odběhli dál, a když bylo jisté, že jsou od nás dostatečně daleko, tak jeden kluk zařval: "A vy držte huby, píčy zasraný!"
Tihle opravdu dělají svému národu "hezkou" vizitku...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama